Το σύστημα Variable Valve Control (VVC) της Rover
-
- Αρχαίος
- Δημοσιεύσεις: 3917
- Εγγραφή: Δευ Ιαν 03, 2005 10:08 am
- Τοποθεσία: 11th Dimension
- Επικοινωνία:
Το σύστημα Variable Valve Control (VVC) της Rover
Η αρχή λειτουργίας του VVC βασίζεται σε έναν έκκεντρο περιστρεφόμενο δίσκο που οδηγεί τις βαλβίδες σε κάθε 2 κυλίνδρους. Καθώς το έκκεντρο σχήμα προκαλεί μη-γραμμική περιστροφή, η διάρκεια ανοίγματος των βαλβίδων μπορεί να μεταβάλεται ελέγχοντας την θέση του έκκεντρου δίσκου.
Η βασική αρχή αναπτύχθηκε από τον Mitchel και δημνοσιεύθηκε και κατοχυρώθηκε το 1973. Παρόλα αυτά κανείς δεν την χρησιμοποίησε και ξεχάστηκε μέχρι να την ξανα-ανακαλύψει η Rover. Το 1989 η Rover άρχισε να πειραματίζεται με τοι σύστημα και το 1993 είχε αναπτύξει μια εκδοχή του κινητήρα VVC στα 1,400 κυβικά.
Με το VVC ο εκκεντροφόρος εξαγωγής δεν αποτελεί μέρος του συστήματος και παίρνει κίνηση κανονικά από τον οδοντωτό ιμάντα από τον στρόφαλο. Αν η Rover είχε δώσει κίνησε σε όλους τους εκκεντροφόρους από ένα έκκεντρο δίσκο τότε μόνο ένας κύλινδρος θα εποφελούνταν από την μεταβολή ταχύτητας: για έναν κύλινδρο ο εκκεντροφόρος θα άνοιγε σε χαμηλή ταχύτητα όταν άνοιγε τις βαλβίδες εισαγωγής δίνοντας μεγαλύτερη διάρκεια, και όταν οι βαλβίδες ήταν κλειστές ο εκκεντροφόρος θα άνοιγε με υψηλή ταχύτητα. Τώρα οι βαλβίδες ειδαγωγής στον ίδιο εκκεντροφόρο αλλά σε άλλο κύλινδρο θα άνοιγαν γρήγορα όταν οι βαλβίδες εισαγωγής ήταν ανοιχτές και θα γυρνούσε αργά όταν οι βαλβίδες ήτανε κλειστές. Εντελώς απαράδεκτο! Έτσι κάθε κύλινδροσ πρέπει να οδηγείται από από έναν έκκεντρο δίσκο χωριστά!
Για την k-series η Rover επέλεξε 2 έκκεντρους δίσκους όπου κάθε δίσκος οδηγεί τις βαλβίδες εισαγωγής για 2 κυλίνδρους, όπως φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία:
* Ο κάτω εκκεντροφόρος είναι αυτός της εξεγωγής που οδηγείται από τον οδοντωτό ιμάντα (ο ιμάντας δεν φαίνεται στην φωτογραφία)
* Ο πρώτος έκκεντρος δίσκος πάνω αριστερά οδηγείται επίσης άμεσα από τον οδοντωτό ιμάντα.
* Ο δεύτερος έκκεντρος δίκσος πάνω δεξιά οδηγείται από τον εκκεντροφόρο εξαγωγής μέσω ενός χωριστού οδοντωτού ιμάντα (ο ιμάντας στην δεξιά πλευρά της κεφαλής)
* Ο πρώτος έκκεντρος δίσκος (πάνω-αριστερά) οδηγεί τους εκκεντροφόρους εισαγωγής για τους κυλίνδρους 1 και 2
* Ο δεύτερος έκκεντρος δίσκος (πάνω-δεξιά) οδηγεί τους εκκεντροφόρους εισαγωγής για τους κυλίνδρους 3 και 4
Θεωρητικά κάθε κύλινδρος έχει τον δικό του εκκεντροφόρο.
* Ο εκκεντροφόρος για τον κύλινδρο 1 οδηγείται από το έκκεντρο δίσκο 1, είναι κοίλος για να αφήνει χώρο για τον εκκεντροφόρο του κυλίνδρου 2.
* Ο εκκεντροφόρος για τον κύλινδρο 2 οδηγείται από το έκκεντρο δίσκο 1, λειτουργεί μερικώς μέσω του κοίλου εκκεντροφόρου του κυλίνδρου 1.
* Ο εκκεντροφόρος για τον κύλινδρο 3 οδηγείται από το έκκεντρο δίσκο 2, λειτουργεί μερικώς μέσω του κοίλου εκκεντροφόρου του κυλίνδρου 4.
* Ο εκκεντροφόρος για τον κύλινδρο 4 οδηγείται από το έκκεντρο δίσκο 2, είναι κοίλος για να αφήνει χώρο για τον εκκεντροφόρο του κυλίνδρου 3.
Η εικόνα παραπάνω εξηγεί την έκκεντρη διαδρομή. Στην κορυφή βλέπουμε τον κυρίως οδηγό. Παίρνει κίνηση από την ιμάντα από τον στρόφαλο και έτσι περιστρέφεται με σταθερή ταχύτητα. Ο κύριος οδηγός έχει 2 πέιρους οδήγησης, μία για κάθε εκκεντροφόρο. Επίσης παρατηρήστε την γωνία 90 μοιρών ανάμεσα στις θέσεις αυτών των πείρων! Αυτά για να επιβεβαιώνει το ότι η μέγιστη ταχύτητα επιτυγχάνεται όταν οι βαλβίδες δεν σηκώνονται.
Οι πείροι οδήγησης οδηγούν τα δύο δαχτυλίδια οδήγησης. Ο άξονας αυτών των δαχτυλιδιών μπορεί να μετακινηθεί έτσι ώστε ο άξονας από την κυρίως οδήγηση και τα δαχτυλίδια να μην ευτθιγραμμίζονται. Αυτό σημαίνει ότι τα δαχτυλίδια δεν περιστρέφονται με σταθερή ταχύτητα. Όσο μεγαλυτερη είναι η απόσταση ανάμεσα στον άξονα της κυρίως οδήγησης και του δαχτυλιδιού τόσο μεγαλύτερες είναι οι αλλαγές ταχύτητας.
Κάθε ένα από τα δαχτυλίδια οδηγεί έναν εκκεντροφόρο. Οι εκκεντροφόροι οδηγούνται μέσω ενός πείρου οδήγησης.
Η εξωτερική περιοχή του έκκεντρου δίσκου δεν περιστρέφεται με τους εκκεντροφόρους (το εσωτερικό περιστρέφεται!) αλλά περιστρέφεται μέσω ενός άξονα ελέγχου. Όταν περιστρέφεται σπρώχνει τον άξονα των έκκεντρων δαχτυλιδιών μακρυά από τον άξονα της κυρίως οδήγησης.
Ο άξονας ελέγχου λειτουργεί μέσω ενός υδραυλικού κυλίνδρου και ενός συτήματος rack and pinion. Και τελικά αυτός ο υδραυλικός κύλινδρος λειτουργεί με δύο ηλεκτρομαγνήτες που ελέγχονται από την ECU.
Όλα αυτό φαίνεταο πολύ περίπλοκο και πραγματικά η διάταξη αυτή της Rover είναι μια από της πιο πολύπλοκες σε συστήματα μεταβλητού χρονισμού, αλλά και μια από τις καλύτερες!
Με το VVC η διάρκεια των βαλβίδων εισαγωγής μπορείε να μεταβληθεί από 220 μέχρι 295 μοίρες. Και η επικάλυψη των βαλβίδων αλλάζει από 21 σε 58 μοίρες. Αυτό κάνει τον κινητήρα
εξαιρετικά ελαστικό στην οδήγηση!
Κείμενο: Adriaan Briene
Μετάφραση: PERRY-MGTF
Original σε pdf: http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/t ... e/vvc2.pdf
Η βασική αρχή αναπτύχθηκε από τον Mitchel και δημνοσιεύθηκε και κατοχυρώθηκε το 1973. Παρόλα αυτά κανείς δεν την χρησιμοποίησε και ξεχάστηκε μέχρι να την ξανα-ανακαλύψει η Rover. Το 1989 η Rover άρχισε να πειραματίζεται με τοι σύστημα και το 1993 είχε αναπτύξει μια εκδοχή του κινητήρα VVC στα 1,400 κυβικά.
Με το VVC ο εκκεντροφόρος εξαγωγής δεν αποτελεί μέρος του συστήματος και παίρνει κίνηση κανονικά από τον οδοντωτό ιμάντα από τον στρόφαλο. Αν η Rover είχε δώσει κίνησε σε όλους τους εκκεντροφόρους από ένα έκκεντρο δίσκο τότε μόνο ένας κύλινδρος θα εποφελούνταν από την μεταβολή ταχύτητας: για έναν κύλινδρο ο εκκεντροφόρος θα άνοιγε σε χαμηλή ταχύτητα όταν άνοιγε τις βαλβίδες εισαγωγής δίνοντας μεγαλύτερη διάρκεια, και όταν οι βαλβίδες ήταν κλειστές ο εκκεντροφόρος θα άνοιγε με υψηλή ταχύτητα. Τώρα οι βαλβίδες ειδαγωγής στον ίδιο εκκεντροφόρο αλλά σε άλλο κύλινδρο θα άνοιγαν γρήγορα όταν οι βαλβίδες εισαγωγής ήταν ανοιχτές και θα γυρνούσε αργά όταν οι βαλβίδες ήτανε κλειστές. Εντελώς απαράδεκτο! Έτσι κάθε κύλινδροσ πρέπει να οδηγείται από από έναν έκκεντρο δίσκο χωριστά!
Για την k-series η Rover επέλεξε 2 έκκεντρους δίσκους όπου κάθε δίσκος οδηγεί τις βαλβίδες εισαγωγής για 2 κυλίνδρους, όπως φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία:
* Ο κάτω εκκεντροφόρος είναι αυτός της εξεγωγής που οδηγείται από τον οδοντωτό ιμάντα (ο ιμάντας δεν φαίνεται στην φωτογραφία)
* Ο πρώτος έκκεντρος δίσκος πάνω αριστερά οδηγείται επίσης άμεσα από τον οδοντωτό ιμάντα.
* Ο δεύτερος έκκεντρος δίκσος πάνω δεξιά οδηγείται από τον εκκεντροφόρο εξαγωγής μέσω ενός χωριστού οδοντωτού ιμάντα (ο ιμάντας στην δεξιά πλευρά της κεφαλής)
* Ο πρώτος έκκεντρος δίσκος (πάνω-αριστερά) οδηγεί τους εκκεντροφόρους εισαγωγής για τους κυλίνδρους 1 και 2
* Ο δεύτερος έκκεντρος δίσκος (πάνω-δεξιά) οδηγεί τους εκκεντροφόρους εισαγωγής για τους κυλίνδρους 3 και 4
Θεωρητικά κάθε κύλινδρος έχει τον δικό του εκκεντροφόρο.
* Ο εκκεντροφόρος για τον κύλινδρο 1 οδηγείται από το έκκεντρο δίσκο 1, είναι κοίλος για να αφήνει χώρο για τον εκκεντροφόρο του κυλίνδρου 2.
* Ο εκκεντροφόρος για τον κύλινδρο 2 οδηγείται από το έκκεντρο δίσκο 1, λειτουργεί μερικώς μέσω του κοίλου εκκεντροφόρου του κυλίνδρου 1.
* Ο εκκεντροφόρος για τον κύλινδρο 3 οδηγείται από το έκκεντρο δίσκο 2, λειτουργεί μερικώς μέσω του κοίλου εκκεντροφόρου του κυλίνδρου 4.
* Ο εκκεντροφόρος για τον κύλινδρο 4 οδηγείται από το έκκεντρο δίσκο 2, είναι κοίλος για να αφήνει χώρο για τον εκκεντροφόρο του κυλίνδρου 3.
Η εικόνα παραπάνω εξηγεί την έκκεντρη διαδρομή. Στην κορυφή βλέπουμε τον κυρίως οδηγό. Παίρνει κίνηση από την ιμάντα από τον στρόφαλο και έτσι περιστρέφεται με σταθερή ταχύτητα. Ο κύριος οδηγός έχει 2 πέιρους οδήγησης, μία για κάθε εκκεντροφόρο. Επίσης παρατηρήστε την γωνία 90 μοιρών ανάμεσα στις θέσεις αυτών των πείρων! Αυτά για να επιβεβαιώνει το ότι η μέγιστη ταχύτητα επιτυγχάνεται όταν οι βαλβίδες δεν σηκώνονται.
Οι πείροι οδήγησης οδηγούν τα δύο δαχτυλίδια οδήγησης. Ο άξονας αυτών των δαχτυλιδιών μπορεί να μετακινηθεί έτσι ώστε ο άξονας από την κυρίως οδήγηση και τα δαχτυλίδια να μην ευτθιγραμμίζονται. Αυτό σημαίνει ότι τα δαχτυλίδια δεν περιστρέφονται με σταθερή ταχύτητα. Όσο μεγαλυτερη είναι η απόσταση ανάμεσα στον άξονα της κυρίως οδήγησης και του δαχτυλιδιού τόσο μεγαλύτερες είναι οι αλλαγές ταχύτητας.
Κάθε ένα από τα δαχτυλίδια οδηγεί έναν εκκεντροφόρο. Οι εκκεντροφόροι οδηγούνται μέσω ενός πείρου οδήγησης.
Η εξωτερική περιοχή του έκκεντρου δίσκου δεν περιστρέφεται με τους εκκεντροφόρους (το εσωτερικό περιστρέφεται!) αλλά περιστρέφεται μέσω ενός άξονα ελέγχου. Όταν περιστρέφεται σπρώχνει τον άξονα των έκκεντρων δαχτυλιδιών μακρυά από τον άξονα της κυρίως οδήγησης.
Ο άξονας ελέγχου λειτουργεί μέσω ενός υδραυλικού κυλίνδρου και ενός συτήματος rack and pinion. Και τελικά αυτός ο υδραυλικός κύλινδρος λειτουργεί με δύο ηλεκτρομαγνήτες που ελέγχονται από την ECU.
Όλα αυτό φαίνεταο πολύ περίπλοκο και πραγματικά η διάταξη αυτή της Rover είναι μια από της πιο πολύπλοκες σε συστήματα μεταβλητού χρονισμού, αλλά και μια από τις καλύτερες!
Με το VVC η διάρκεια των βαλβίδων εισαγωγής μπορείε να μεταβληθεί από 220 μέχρι 295 μοίρες. Και η επικάλυψη των βαλβίδων αλλάζει από 21 σε 58 μοίρες. Αυτό κάνει τον κινητήρα
εξαιρετικά ελαστικό στην οδήγηση!
Κείμενο: Adriaan Briene
Μετάφραση: PERRY-MGTF
Original σε pdf: http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/t ... e/vvc2.pdf
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος PERRY-MGTF την Δευ Ιούλ 17, 2006 6:07 pm, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
-
- Νέοs
- Δημοσιεύσεις: 366
- Εγγραφή: Σάβ Ιαν 07, 2006 7:44 pm
- Τοποθεσία: Θεσσαλονικη
- Επικοινωνία:
- nikolas
- Administrator
- Δημοσιεύσεις: 8892
- Εγγραφή: Παρ Δεκ 31, 2004 7:22 pm
- Τοποθεσία: Αθήνα
- Επικοινωνία:
-
- Παλιός
- Δημοσιεύσεις: 1217
- Εγγραφή: Παρ Δεκ 23, 2005 1:21 pm
- Τοποθεσία: Δραπετσώνα
- Επικοινωνία:
-
- Έμπειρος
- Δημοσιεύσεις: 627
- Εγγραφή: Παρ Δεκ 31, 2004 3:19 am
- Τοποθεσία: ΓΑΛΑΤΣΙ
- Επικοινωνία:
-
- Αρχαίος
- Δημοσιεύσεις: 3917
- Εγγραφή: Δευ Ιαν 03, 2005 10:08 am
- Τοποθεσία: 11th Dimension
- Επικοινωνία:
- nikolas
- Administrator
- Δημοσιεύσεις: 8892
- Εγγραφή: Παρ Δεκ 31, 2004 7:22 pm
- Τοποθεσία: Αθήνα
- Επικοινωνία:
-
- Αρχαίος
- Δημοσιεύσεις: 3917
- Εγγραφή: Δευ Ιαν 03, 2005 10:08 am
- Τοποθεσία: 11th Dimension
- Επικοινωνία:
-
- Έμπειρος
- Δημοσιεύσεις: 627
- Εγγραφή: Παρ Δεκ 31, 2004 3:19 am
- Τοποθεσία: ΓΑΛΑΤΣΙ
- Επικοινωνία:
-
- Αρχαίος
- Δημοσιεύσεις: 3917
- Εγγραφή: Δευ Ιαν 03, 2005 10:08 am
- Τοποθεσία: 11th Dimension
- Επικοινωνία:
Μέλη σε σύνδεση
Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες